صفحه اصلیوبلاگ هاتفاوت عینک آفتابی پلاریزه و عینک آفتابی معمولی

تفاوت عینک آفتابی پلاریزه و عینک آفتابی معمولی

تفاوت عینک آفتابی پلاریزه و عینک آفتابی معمولی
عینک آفتابی پلاریزه دارای پوشش خاصی بر روی لنزهای خود است که به ویژه در جلوگیری از تابش های خیره کننده به چشم نقش دارد. هنگامی که از عینک پلاریزه استفاده می کنید، ممکن است متوجه شوید که رنگ ها و جزئیاتی که مشاهده می کنید، واضح تر و شفاف تر از زمانی که از عینک آفتابی معمولی استفاده می کنید، به نظر برسند. اما لنزهای پلاریزه چه کاری انجام می دهند؟

عملکرد کلیدی لنزهای پلاریزه در عینک آفتابی، کاهش تابش نور خورشید است. علاوه بر این، عینک های پلاریزه می توانند رنگ ها را زنده تر نشان دهند، کنتراست را افزایش داده و حتی علائم خستگی چشم را کاهش دهند. اهمیت این ویژگی ها زمانی به چشم می آید که مدت زمان زیادی را در خارج از منزل سپری کنید.

پلاریزه یا معمولی، مسئله این است!
عینک آفتابی پلاریزه با داشتن عدسی هایی که در یک فیلتر شیمیایی پوشانده شده اند، تابش خیره کننده را کاهش می دهد. برای درک بهتر عملکرد عینک های پلاریزه، پنجره ای را در نظر بگیرید که توسط لت ها و میله های بسیار محکم پوشانده شده است. این لت ها اجازه نمی دهند شی ای با ابعاد بزرگ از شکاف های مابین آن ها عبور کند. عینک های پلاریزه نیز به همین شکل عمل کرده و مانع از عبور نور خیره کننده و تابش های نور با جهت های خاص می شوند. بنابراین، هنگامی که طول موج های افقی تابش نور سعی می کنند از آن عبور کنند، نمی توانند به چشم شما برسند. اگر تصور کردن این شرایط برایتان سخت است، بیایید نگاهی دقیق تر به تابش نور خیره کننده بیندازیم.

در بیشتر مواقع، نور پس از برخورد به اضلاع و زوایای مختلف یک جسم، در جهات مختلف پراکنده می شود. اما اگر جسم مسطح باشد(مانند یک ورقه فلزی یا سطح آرام یک دریاچه)، در یک جهت منفرد، متمرکز و منعکس می شود و اثر فوق العادهای را ایجاد میکند که به عنوان تابش خیره کننده شناخته می شود. این امواج نوری، قطبی هستند؛ یعنی عمدتاً یک طرفه و به صورت افقی بازتاب می شوند. عینک آفتابی پلاریزه فقط به نور قطبی عمودی اجازه عبور از لنزهای خود را می دهد و سایر تابش ها، توسط فیلترشیمیایی موجود در لنز پلاریزه، حذف خواهند شد. از بین بردن تابش خیره کننده با عینک آفتابی پلاریزه هم راحت و هم بی خطر است. تابش نور خیره کننده یا همان GIlare، می تواند باعث ناراحتی و درد چشم شده که نهایتا منجر به سردرد، میگرن و حتی تصادفات رانندگی می شود.

تفاوت بین عینک آفتابی پلاریزه و غیر پلاریزه چیست؟
عینک آفتابی غیر پلاریزه، فاقد پوشش فیلتر کننده تابش خیره کننده است. این موضوع، اصلی ترین تفاوت عینک های آفتابی پلاریزه و غیرپلاریزه را نشان می دهد. سایر تفاوت ها، از همین مورد منشا می گیرند. با عینک آفتابی پلاریزه، در معرض تابش خیره کننده و اثرات تحریک کننده(یا حتی خطرناک) آن قرار نخواهید گرفت و به احتمال زیاد دید شما، وضوح و کنتراست بیشتری نسبت به زمانی که از لنزهای غیر پلاریزه استفاده می کنید، خواهد داشت. لنزهای غیرپلاریزه می توانند به اندازه لنزهای پلاریزه در کاهش تابش اشعه فرابنفش به چشمان شما نقش داشته باشند؛ اما با این تفاوت که در برابر تابش خیره کننده نور حرفی برای گفتن ندارند.
  • قیمت
برای داشتن یک انتخاب خوب در هنگام خرید عمده عینک آفتابی، باید بتوانید بین قیمت و کیفیت یک موازنه برقرار کنید. اما گاهی هزینه کردن بیشتر، ارزش چیزی که به دست می آورید را خواهد داشت. قیمت عینک های آفتابی پلاریزه، معمولا کمی بالاتر از عینک های آفتابی معمولی است که این افزایش قیمت، به فناوری ساخت این عینک ها بازمی گردد. 

تشخیص عینک آفتابی پلاریزه از معمولی
همانطور که گفتیم، قیمت عینک های آفتابی پلاریزه در مقایسه با عینک های آفتابی معمولی، قدری بالاتر است. این اختلاف قیمت، سبب شده تا زمینه سودجویی برای برخی افراد فراهم شود. اگر در زمان خرید عمده عینک آفتابی پلاریزه، مطمئن نیستید که عینکی که خریداری می کنید پلاریزه است یا نه، می توانید با روش های ساده زیر، از پلاریزه بودن عینک آفتابی خود اطمینان حاصل کنید.
  • لنزهای پلاریزه عینک خودتان را روی سطح پلاریزه دیگری قرار دهید تا همپوشانی پیدا کنند. زمانی که لنزهای پلاریزه در زوایای مخالف همپوشانی پیدا کنند، سطح تقریباً سیاهی را ایجاد می کنند. پس ابتدا باید ماده پلاریزه دیگری را پیدا کنید. برای مثال یک عینک آفتابی پلاریزه دیگر یا یک صفحه نمایش کامپیوتری با ویژگی ضد تابش نور، گزینه های مناسبی به نظر می رسند. حالا این دو سطح را بر روی هم قرار دهید. به عینک آفتابی خود نگاه کرده و رنگ لنزهای آن را به خاطر بسپارید. سپس عینکتان را 60 تا 90 درجه بچرخانید. اگر رنگ لنزها به مشکی تغییر کند، متوجه خواهید شد که عینکتان از ویژگی فیلتر کردن نورهای پلاریزه برخوردار است.
  • عینک را روی یک سطح بازتابنده آزمایش کنید. یک سطح بسیار بازتابنده، مانند یک میز فلزی یا آینه پیدا کنید. به عینک آفتابی نگاه کنید، رنگ آن را به خاطر سپرده و آن را حدود 60 درجه کج کنید. اگر عینکتان از نوع پلاریزه باشد، بازتابش هایی که از سطح مورد نظر دریافت می کنید، باید کاهش یابد. برای بررسی بهتر می توانید به جای نور خورشید، با چراغ قوه یا فلش گوشی بازتاب های مصنوعی ایجاد کرده و شرایط را بررسی کنید.
  • به یک صفحه نمایش LCD نگاه کنید. لنزهای پلاریزه می توانند صفحه نمایش LCD را بسیار تیره نشان دهند. اگر هنگام استفاده کردن به عینک آفتابی خود، تشخیص آنچه روی صفحه نمایش LCD وجود دارد، برایتان سخت است، به احتمال زیاد عینک شما دارای لنزهای پلاریزه است.
ویژگی ها
مدرن150,000 تومان
Aroma520,000 تومان
مشاهده محصول